Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015

Silničáři spustili dostavbu obchvatu Chrudimi, kvůli letišti upravili trasu

Datum: 19. 12. 2019 Autor: iDnes.cz (Radek Kalhous)

Silničáři spustili dostavbu obchvatu Chrudimi, kvůli letišti upravili trasu

Už za dva roky by se řidiči jedoucí po hlavním tahu z Vysočiny nebo od Pardubic měli zcela vyhnout Chrudimi a Slatiňanům. Silničáři zahájili stavbu dlouho očekávané silnice.

V pondělí uplynuly již čtyři roky od chvíle, kdy řidiči poprvé otestovali první část obchvatu Chrudimi. Od té doby je na dosavadním konci čeká prudká zatáčka a nájezd zpět na křižovatku s výpadovkou na Vysoké Mýto. 
Příprava finální části se protáhla, ale za betonovými svodidly se začal budovat druhý úsek dlouhý téměř 4,6 kilometru, který vyústí až za Slatiňany. Ke zprovoznění má dle smlouvy dojít za 24 měsíců. 
„Pokud zůstane suchá zima, tak je to ideální pro zemní práce. Na skrývku ornice dojde v době, kdy je půda sice promrzlá, ale není nasátá vodou,“ prohlásil šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr při včerejším slavnostním zahájení stavby. 
Stavba není příliš náročná a složitá. Postaveno bude pět mostů, mezi něž patří třeba přemostění železniční trati spojující Pardubice a Havlíčkův Brod. Most překlene koleje nedaleko slatiňanského nádraží. 
Silničáři stihli navrhnout lepší křižovatku 
„Problém byl trochu s přistávací dráhou letiště, jelikož tam je naváděcí paprsek. Museli jsme proto trasu snížit, aby poté doprava nenarušovala provoz,“ upřesnil Vebr. 
V průběhu přípravy projektanti mírně upravili původní plány, do kterých zahrnuli přímé napojení od Orle (ze silnice II/358) na trasu obchvatu směrem na Pardubice. Původně se mělo najíždět z druhé strany, čímž by však museli řidiči nebezpečně křížit hlavní trasu, a tak se plány raději překreslily. 
„Počítali jsme s tou větví samostatně. Ale odsouváním realizace jsme ji stihli přidat do projektu, získat stavební povolení a je součástí stavby,“ řekl Vebr. 
Závěrečná příprava šla silničářům celkem hladce. Výkupy pozemků dokončilo ŘSD letos v červnu. O měsíc později bylo vydáno stavební povolení. Soutěž na stavitele vypsalo ŘSD koncem srpna. V polovině října pak silničáři otevřeli obálky. Celkem se o stavbu ucházelo šest sdružení firem. 
Centrální komise ministerstva dopravy z nabídek jako nejvýhodnější vyhodnotila tu, kterou předložily firmy M-Silnice a Eurovia, které za stavbu obdrží dle smlouvy bezmála 442 milionů korun bez DPH. Smlouvu podepsalo ŘSD s vítězem teprve v prosinci. Původní propočty silničářů v zadání zakázky počítaly s tím, že obchvat vyjde na více než 570 milionů. Předtím však ŘSD dlouho odhadovalo cenu na 310 milionů. 
„Přepočítaly se ceny na současnou úroveň. Odpovídá to nynějším cenám na trhu,“ řekl již dříve Vebr. Podle něho během posledních dvou let vzrostly ceny materiálu a práce o zhruba 20 procent. 
Přínosy první části obchvatu již obyvatelé druhého největšího města v kraji pocítili. Podle sčítání dopravy z roku 2016 využívá novou silnici přes 8,5 tisíce aut, která by jinak dál projížděla ulicemi města. Z tohoto počtu je bezmála 1500 kamionů. Ty cestu přes chrudimský obchvat hojně využívají i jako propojku mezi D35 a I/35 do doby, než se otevřou první úseky dálnice z Opatovic do Ostrova. 
Zatímco šoféři kamionů se po sjezdu z první části obchvatu po silnici I/37 nadále proplétají městem, řidiči osobních aut si brzy našli rychlejší alternativu. Z křižovatky sjedou na silnici třetí třídy směrem na Tři Bubny, pak dále pokračují kolem Vlčnova do Slatiňan, nebo přes obce Orel a Kunčí zpět na I/37.