Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015

ŘSD chystá v Pardubickém kraji několik velkých silničních staveb

Datum: 13. 11. 2019 Autor: eulog.cz

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje v Pardubickém kraji několik staveb důležitých komunikací. Některé by mohly být zahájeny ještě letos, jiné brzdí spory s vlastníky pozemků. Komplikace jsou i při vydávání územních rozhodnutí, která napadají účastníci řízení. 

Nejblíže zahájení je výstavba druhé části obchvatu Chrudimi. Podle ředitele krajské pobočky ŘSD Bohumila Vebra se dokončuje výběr zhotovitele, nabídku podalo šest subjektů. Pokud se některý z nich nebude odvolávat, mohla by stavba začít koncem roku, na dokončení budou mít stavbaři 24 měsíců. 
Příští rok by se měl začít stavět také obchvat Svitav. ŘSD již vybralo zpracovatele záchranného archeologického výzkumu v trase silnice. Obchvat o délce 9,5 kilometru začne v místní části Lačnov a vyústí za Svitavami v Hradci nad Svitavou. Hotov by měl být v roce 2022. 
Na úředních povoleních zatím vázne příprava výstavby dalších etap dálnice D35 v regionu. Staví se již úseky Opatovice - Časy a Časy - Ostrov, na ně přímo navazující části stále nejsou povolené. "Nejvíce máme připravené stavby směrem od Mohelnice. Poslední dva úseky ze šesti mají územní rozhodnutí v právní moci," uvedl Vebr. Územní rozhodnutí na úsek Časy - Ostrov krajský úřad kvůli procesní chybě zrušil, Vebr čeká, že se je podaří získat do konce roku. Krajský úřad vloni zrušil i územní rozhodnutí pro úsek Vysoké Mýto - Džbánov, stejně tak není dosud vydané rozhodnutí pro předchozí úsek Ostrov - Vysoké Mýto. 
Největším problémem na D35 bude zřejmě obchvat Litomyšle. "Skupina majitelů pozemků nám neustále brání v přípravě. Chtěli jsme to projednat se všemi, nechali jsme o tom hlasovat i zastupitelstvo Litomyšle, vybralo si variantu, kterou připravujeme. Majitelé pozemků ale vyhrožují, že nesouhlasí s trasováním a poženou to až k Nejvyššímu soudu," řekl Vebr. 
Podobné komplikace jsou také při přípravě severovýchodního obchvatu Pardubic. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) brání zahájení stavby obstrukce vlastníků pozemků. Kvůli tomu se povolovací proces značně prodlouží. 
Další stavby silnic v regionu jsou zatím v různé fázi přípravy. Pro obchvat Sezemic na Pardubicku se zpracovává posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA), na téže silnici ŘSD plánuje úpravy v úseku Časy - Holice. V budoucnu by měl vzniknout také jihovýchodní obchvat Pardubic s délkou 3,1 kilometru.