Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015

Rok 2015 slibuje obchvat Chrudimi, opravenou třídu Míru i hřebčín

Datum: 6. 1. 2015 Autor: Mladá fronta DNES (Milan Zlinský)

Hned několik důležitých staveb se letos dokončí v Pardubickém kraji. Měla by začít fungovat část obchvatu Chrudimi. V Pardubicích se dodělají dvě velké stavby, které výrazně změní tvář města -třída Míru a Tyršovy sady. Bude hotová i druhá kolej do Hradce.


Pokud se nic zásadního nepokazí, šéfy pardubického magistrátu čekají v roce 2015 dvě velká přestříhávání slavnostních pásek. Už na konci února by totiž dělníci z liberecké firmy Syner měli dokončit opravu třídy Míru za 120 milionů korun. Pardubice tak přesně po roce získají zpět svou hlavní ulici. „Zástupci společnosti Syner nás opět ujistili, že vše stihnou v termínu, tedy do konce února. K tomu ale dodávám, že vše záleží na klimatických podmínkách. Pokud nenapadne hromada sněhu, vše se stihne,“ uvedl primátor Martin Charvát ke stavbě, kterou z valné části dotuje Evropská unie.

To samé platí pro další velký pardubický projekt, kterým je zásadní přeměna Tyršových sadů za zhruba 80 milionů korun. Tam by stavbaři měli finišovat na konci prvního pololetí. „Stavba se stále teprve rozjíždí, zatím se ovšem nezdá, že by měly nastat nějaké fatální potíže,“ uvedl k tomu Charvát.

Druhá kolej z Pardubic do Hradce bude hotová na podzim Primátor zřejmě nebude chybět s nůžkami ani u otevření druhé železniční koleje, která spojí Pardubice a Hradec Králové. Do podzimu letošního roku by totiž měla být hotová druhá kolej na osm kilometrů dlouhém úseku mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem. Stavba vyjde na 770 milionů a provádí ji firma Skanska. Po roce 2015 by se mělo pokračovat v úsecích Rosice -Stéblová a Hradec Králové - Opatovice. „Účelem stavby je vybudovat v celém úseku druhou kolej a rekonstruovat kolej stávající s cílem dosažení rychlosti 160 kilometrů v hodině i pro klasické soupravy,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš s tím, že nyní se na trati jezdí maximálně 120 kilometrů v hodině.

Ze železničních staveb skončí rovněž rozsáhlá modernizace železničního uzlu v Ústí nad Orlicí. „Avizovali jsme dopředu, že je nádraží ve zkušebním provozu a že práce ukončíme 31. března,“ řekl před měsícem stavbyvedoucí Eurovie Jaroslav Strnad.

Lidé z Chrudimi se pak zase těší na chvíli, až řidičům letos začne sloužit první část obchvatu města. Dělníci nyní pracují na několika místech a například staví mostní estakádu, která překlene údolí řeky Chrudimky a železniční trať do Hrochova Týnce.

„Údolní most bude dlouhý šest set metrů. Předloni jsme udělali piloty, loni se pracovalo na mostní konstrukci, má třináct polí. Letos se budou dělat izolace, římsy a vybavení mostu,“ řekl ředitel stavby Zbyněk Jakubský z Eurovie.

V prosinci se pak otevře nejvyšší patro křižovatky u Opatovic nad Labem na Pardubicku, která se stane základem pro silnici R35. I tam dělníci pracují velmi rychle.

Ředitelství silnic a dálnic také plánuje začít přestavbu klíčové křižovatky U Trojice v Pardubicích na silnici I/37. Stavební práce potrvají nedaleko rafinérie Paramo tři roky a budou znepříjemňovat život motoristům. Odměnou by jim poté mělo být zmizení dopravního špuntu, který omezuje dopravu na trase Hradec Králové - Chrudim.

Další opravy silnic plánuje stát i hejtmanství. Pardubický kraj chce modernizovat například komunikaci Dřeveš - obec Silnice na Chrudimsku za 88 milionů korun, upravit Dašickou ulici vedoucí z Chrudimi na nově budovaný obchvat města za více než 65 milionů korun nebo opravit úseky silnic Semanín - Česká Třebová a Horní Újezd. Hejtmanství vyčlenilo na dopravní stavby 520 milionů korun, velkou část mají tvořit dotace.

Litomyšl dokončí obnovu zámeckého návrší Velké investiční akce uzavřou i některá další města. Litomyšl zakončí rozsáhlý projekt úprav zámeckého návrší za 400 milionů přístavbou piaristické koleje, Svitavy regeneraci veřejné zeleně za přibližně 15 milionů korun.
Ve Svitavách také bude do listopadu hotová třetí etapa rekonstrukce kanalizační sítě za 42 milionů korun bez DPH. Projekt modernizace a rozšíření kanalizace a rekonstrukce čistírny odpadních vod za téměř 900 milionů korun včetně DPH by měl skončit v polovině roku 2015 i v Ústí nad Orlicí. V Národním hřebčíně v Kladrubech by měla být příští rok hotová obnova 17 objektů za zhruba 300 milionů korun z Evropské unie.