Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015

Obchvaty Chrudimi a Svitav mají být hotové v roce 2021

Datum: 23. 10. 2017 Autor: Mladá fronta Dnes (David Půlpán)

Kdo se trápí v ucpaných ulicích Chrudimi a Svitav, může opatrně začít stříhat metr. Ředitelství silnic a dálnic oznámilo předpokládané termíny dokončení nových obchvatů, které tentokrát vypadají realisticky. Silnice by měly být hotové v roce 2021.

CHRUDIM, SVITAVY Když před dvěma roky otvíral premiér Bohuslav Sobotka první část chrudimského obchvatu, byl optimistou. „Uděláme za vládu všechno, aby výstavba druhé etapy byla zahájena do konce roku 2017,“ uvedl tehdy.
Ne, letos opravdu stavební stroje do polí u Chrudimi a Slatiňan nevyjedou. Pravděpodobně ani na konci příštího roku, kdy má být stavba oficiálně zahájena. V následujících dvou letech by ale u Svitav a Chrudimi měly vznikat nové silnice.
„Zahájeno by mělo být na konci roku 2018. Takže v roce 2021 by tyto stavby mohly být postaveny. Když budu velký optimista, tak na konci roku 2020,“ uvedl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.
S ohledem na předchozí sliby či odhady to asi nenadchne. Ještě na jaře ŘSD hovořilo o zahájení stavby v červnu 2018. Na druhou stranu termín vypadá reálně. Výkupy pozemků kolem Chrudimi i Svitav běží a nic nenasvědčuje, že se objeví neřešitelný problém.
Nad očekávání dopadlo i nové posouzení vlivu stavby na životní prostředí - při zjišťovacím řízení se neobjevila žádná námitka, a tak se celý posudek EIA nemusí opakovat. Příští rok se tak očekává archeologický průzkum a soutěž o dodavatele. Starosta Chrudimi Petr Řezníček předpokládá, že první auta vyjedou na obchvat v roce 2020, byť budou dokončovací práce pokračovat až do roku 2021.
Silničáři v roce 2010 plánovali, že vybudují celý obchvat Chrudimi a Svitav. Pak do příprav zasáhla politika. Ministr dopravy Vít Bárta svolil ke stavbě poloviny obchvatu Chrudimi a silnice ve Svitavách byla dokonce z plánů vyškrtnuta.

Politika odložila stavbu o několik let

Těžko odhadnout, kolik se politickou turbulencí ztratilo času. Patrně několik let.
„V roce 2010 nástupem pana ministra Bárty byly zastaveny přípravy těchto obchvatů a kompletně se to vrátilo zpět až po roce 2014,“ uvedl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.
Právě politika, výsledky voleb a chování nové vlády a nového ministra dopravy by ještě teoreticky mohly rychlost výstavby ovlivnit. „Co já vím, jak to bude vypadat. Jestli nepřijde na řadu jiná stavba s tím, že Chrudim je už v pohodě. Chci věřit, že to nehrozí, když jsou přípravy takto daleko,“ uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.
Šéf hospodářského výboru sněmovny Martin Kolovratník (ANO) tvrdí, že s penězi na obě stavby se ve výhledu na roky 2019 a 2020 počítá. Přesto jisté riziko tu je. Oba obchvaty se mají budovat ve stejnou dobu jako dálnice D35 z Opatovic do Ostrova. A Pardubice doufají, že ve stejném termínu začne i výstavba severovýchodního obchvatu.
„Já se bojím, že až vyjedeme se všemi stavbami a někdo se podívá na rozpočet, kolik z něj ukrajuje Pardubický kraj, tak by nám mohl některé stavby zpochybnit,“ uvedl Vebr.