Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015

Nový obchvat Chrudimi nabízí pohodlí a rychlost se dvěma kazy

Datum: 22. 12. 2015 Autor: Mladá fronta DNES (David Půlpán, Martin Švec)

Premiér Bohuslav Sobotka včera otevřel první část obchvatu Chrudimi, který z Pardubické ulice okamžitě vygumoval zácpy. Auta se ale přesunula do východní části města.
 A další potíž: sjezd z objezdu není ideální.

CHRUDIM Řidiči se včera mohli poprvé projet po bezmála šestikilometrovém obchvatu Chrudimi. Byť není dokončený, jízda po široké pohodlné silnici místo kodrcání přes centrum - to je zážitek.
 Novou stavbu si pochvalovali i obyvatelé chrudimského sídliště Leguma, kteří se dosud přes rušnou Pardubickou ulici nemohli dostat do sousedního parku. I po otevření obchvatu tudy dál projížděla auta, ale bylo jich podstatně méně a kamiony zmizely úplně.
„Jsem moc ráda. Vždyť u nás v domě lidé byty pronajímali a šli bydlet jinam, protože tady byl prach a hluk. Čekali, až bude obchvat,“ řekla Jaroslava Vančurová.
 Na nové silnici je povolená rychlost sedmdesát kilometrů v hodině, ale už včera ji dodržovalo jen pár zvědavých řidičů, který projížďku pojali jako vyhlídkovou cestu.
„Naše zkušenost je taková, že všechny rovné přehledné silnice se u nás v kraji stávají silnicemi smrti. Přál bych si, aby to tak v Chrudimi nebylo. Už ale vidím, jak tu řidiči pojedou sto dvacet kilometrů v hodině,“ řekl ředitel Záchranné služby Pardubického kraje Pavel Svoboda při pohledu na širokou estakádu nad údolím Chrudimky.

 Na konci trasy mohou být potíže

 Nová silnice působí bezpečně. Jediné, co lze vytknout, je nepříjemný nájezd na konci obchvatu na frekventovanou silnici I/17 vedoucí od Vysokého Mýta. Kdo míří do Chrudimi, dává přednost v jízdě autům z obou směrů. A protože místní řidiči nejsou v žádném případě zvyklí pouštět auta z vedlejších silnic, čekání se může protáhnout.
„Diskutovali jsme o tom, jestli na tomto místě nezměnit přednost v jízdě, aby byl nájezd bezpečnější. Policie nesouhlasila, třeba ještě změní názor,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.
 I kvůli čekání na výjezdu z obchvatu není časová úspora po otevření nové silnice na první pohled nijak ohromující. Zatímco až dosud trvala cesta z Medlešic k silnici I/17 mimo dopravní špičku kolem osmi minut, nyní se dá zvládnout po nové trase za pět či šest minut. Důležitější však bude, kolik času řidiči ušetří při dopravní špičce, ale to se ukáže až za pár dní.
 Další kaz je jasný hned. Doprava se z nedokončeného obchvatu vrací do Chrudimi, kde budou řidiči narážet na potíže především na první kruhové křižovatce, která je i jedinou přístupovou cestou ke Kauflandu.
 Pro Chrudim je klíčové, aby co nejdříve byla dokončena druhá část stavby. „Obchvat bude funkční až ve chvíli, kdy bude propojena komunikace na Slatiňany a na Vysočinu,“ konstatoval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
 I tato stavba však patří mezi ty, u kterých by se podle Evropské unie měl zhotovit nový posudek vlivu za životní prostředí EIA. To by ovšem znamenalo zpoždění dostavby silnice minimálně o dva roky. Pak by se otevřela nikoliv roce 2019, ale až v roce 2021. „Uděláme všechno pro to, aby výstavba druhé etapy byla zahájena do konce roku 2017. Bude to zahrnovat jednání s Bruselem,“ uvedl při slavnostním otevření premiér Bohuslav Sobotka.
 Pokud vláda potíže s Bruselem vyřeší, vše půjde zřejmě hladce. „Druhá část není tak stavebně náročná. Má například kratší mosty a je zhruba čtyřikrát levnější než ta první,“ sdělil ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Potvrdil, že nejdříve je možné stavět ve druhé polovině roku 2017. „Poté budeme potřebovat dvě stavební sezony, takže na konci roku 2019 by mohla být stavba dokončená,“ uvedl Vebr.