Jak na nedokončený obchvat Chrudimi: po silnicích třetí třídy
První část nového obchvatu Chrudimi sice ještě letos zlepší dopravu v ucpaném městě, ale auta se budou muset z nedokončené silnice minimálně tři roky vracet do ulic.
Lze tomu zabránit?
Čím více se přibližuje prosinec a tím i dostavba první části obchvatu Chrudimi, tím víc se ukazuje, jak velké problémy nedokončená silnice způsobí. Auta směřující na Havlíčkův Brod se totiž budou minimálně tři roky vracet zpět do města a hledat cestu na jih. Lidé se obávají větší dopravní zátěže. MF DNES navrhla vytvořit provizorní obchvat ze silnic třetí třídy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je k tomu však skeptické.
Nový obchvat Chrudimi na konci roku vyústí nedaleko tamního Kauflandu na výpadovku na Vysoké Mýto. Odtud se budou muset vracet auta zpět do města. „Stavby obou částí měly plynule navazovat, je to nešťastná situace,“ řekl šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
Jenže musí se opravdu auta vracet? MF DNES navrhla Ředitelství silnic a dálnic využít silnici třetí třídy ve směru na Řestoky. Po ní a poté po cestě kolem Vlčnova by totiž bylo možné objet Chrudim mimo jakoukoliv zástavbu a vyjet ve Slatiňanech. Silnici by bylo „jen“ nutné opravit a využít ji pouze pro osobní auta pravděpodobně jen v jednom směru.
„Je to zajímavá myšlenka,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.
Jenže podle Ředitelství silnic a dálnic neproveditelná. „Auta ze silnice první třídy nelze pustit na trojku. Správce takové komunikace by si tam dal podmínku, abychom ji celou rekonstruovali. Časově by se to ani nestihlo, jelikož obchvat bude dříve,“ řekla vedoucí úseku výstavby z pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová.
Na mapě i v terénu přesto tato varianta vypadá lákavě. Zatímco cesta z nedokončeného obchvatu přes Chrudim a čtyři kruhové křižovatky bude dlouhá 5,5 kilometru, trasa vedoucí po malých silnicích dokonce měří o tři sta metrů méně. Pouze zkratka vedoucí přes Presy kolem rodinných domů na Vlčí hoře je o kilometr kratší. Obyvatelé této čtvrti však odmítají, aby se jim pod okna přesunul hlavní proud aut směřující na jih.
„Dojde ke svedení poměrně velké části osobní a bohužel i nákladní dopravy do ulice Václavská, která je už nyní nejen na hranici dopravní únosnosti a je velmi nebezpečná,“ sdělil Vladimír Šikl z Vlčí hory.
Chrudimi by měly pomoci úpravy křižovatek a příští rok na jaře nový sjezd z obchvatu u Medlešic.
„Prověřujeme všechny křižovatky, kudy řidiči budou jezdit kolem nemocnice. Některé budeme přestavovat. Neříkám, že tam budou kruhové křižovatky, ale přizpůsobíme to na dobu, než bude obchvat Slatiňan. Nebude to vítězství, ale chceme, aby doprava plynule dojela ke Guláškovi (pozn. red: křižovatka ve směru na Slatiňany),“ uvedl šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
Proč ale není obchvat Chrudimi dokončen najednou? „Prosadit obchvat Chrudimi bylo složité, proto jsme rádi, že se nám to podařilo zatím u té první části. Navazující má ale také zelenou, je tam jenom zpoždění v přípravě. Věříme, že zahájíme výstavbu v roce 2017,“ dodal Vebr.
***
Fakta
Co se děje na stavbě? Práce na bezmála šestikilometrovém prvním úseku obchvatu Chrudimi pokračují dle harmonogramu. Nejvýraznější změnou, která má dopad pro provoz v okolí stavby, bylo včerejší zprovoznění mostu na silnici I/17 vedoucí z města dále k obci Kočí a na Vysoké Mýto. V minulých dnech silničáři dokončili nezbytnou instalaci vodorovného dopravního značení. Pondělní řízení k předčasnému užívání stavby dopadlo úspěšně a přemostění budoucího obchvatu tak motoristům slouží s předstihem. Na dalších místech stavební firmy pokládají asfaltové vrstvy či upravují krajnice.