Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015

Dopravní stavby

Datum: 28. 8. 2014 Autor: ČT 1 (Události)

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka

--------------------
Nejmíň 95 miliard korun půjde příští rok na dopravní stavby. Počítá s tím návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který má Česká televize k dispozici. Ačkoliv velká část peněz poslouží na údržbu stávajících cest, zbude i na řadu nových projektů na silnicích i kolejích. Vedení fondu, který má za úkol financovat státní dopravní stavby, už ví, na které přesně.

redaktorka
--------------------
Za těmito domy vede jediná silnice na Třinec, která je zároveň hlavním tahem na Slovensko. Denně po ní projede až 30 tisíc aut, které tak znepříjemňují život místním. V tomto lese za mnou by dělníci měli už za pár týdnů začít pracovat na 11 kilometrů dlouhém obchvatu, který by dopravu z města alespoň částečně odklonil.


Ivana ŠMELOVÁ, redaktorka

--------------------
Brněnská čtvrť Přízřenice. Dělníci tady zmodernizují dvoukilometrový úsek trati, vymění koleje i vedení a vlaky tudy budou moct jezdit rychleji, až 160 kilometrů v hodině.


Jan ČERNÝ, redaktor

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor

redaktor
--------------------
A na dobové pohlednici nejstarší železniční přemostění Vltavy v hlavním městě. Vlak tu poprvé jel před víc než 160 lety. Po stejných kolejích by v budoucnu měl dojet na ruzyňské letiště. I tady se budou utrácet peníze. Z rozpočtu, který bude štědřejší než v minulých letech.

Tomáš ČOČEK, ředitel, Státní fond dopravní infrastruktury

--------------------
Pokud se skutečně podaří realizovat všechny projekty, které jsou naplánovány pro příští rok, tak by to mělo být nejvyšší čerpání v té novodobé historii.


Jan ČERNÝ, redaktor

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor

redaktor
--------------------
Přes dvě miliardy půjde příští rok na prodloužení dálnice D1 z Přerova, přes miliardu a čtvrt na modernizaci železniční tratě Rokycany - Plzeň, další stamiliony do rekonstrukce silnice R6, železniční stanice v Olomouci, do tratě mezi Táborem a Sudoměřicemi nebo na obchvatu Chrudimi.


Jan RÝDL, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic

--------------------
Máme připravenu sadu, řekněme, náhradních projektů, jsou zde například protihlukové stěny, ale jsou zde například i projekty podporující životní prostředí.


Jan ČERNÝ, redaktor

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, redaktor

redaktor
--------------------
Nejvíc peněz spolyká nejstarší česká dálnice D1. Na rekonstrukci dopravní tepny spojující Prahu a Brno půjde jen v příštím roce přes 3 miliardy korun. Vedení fondu už má hotový i rozpočtový plán na roky 2016 a 2017. Ani v jednom případě by výdaje na dopravní stavby neměly být nižší než 90 miliard korun. Jan Černý, Tomáš Drahoňovský a redakce, Česká televize.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka

--------------------
A v Událostech živě ministr dopravy Antonín Prachař. Dobrý večer do Přerova, pane ministře. 95 miliard korun je v porovnání s minulými roky vysoká částka. Kolik ale zbude na nové projekty? Nerozpustí se největší částka na rekonstrukce stávajících cest, nebo je důležitější spíše udržet kvalitní již fungující cesty?


Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/

--------------------
Dobrý den. Tak na modernizace dálnice D1 půjde 3,2 miliard, na další stavby zhruba včlenění pro Ředitelství silnic a dálnic 47 miliard, pro Správu dopravní železniční cesty řádově 43 miliard. Ředitelství dopravních cest něco málo pod dvěma miliardama a zhruba dvě miliardy jsou vyčleněný na komunikace nižších tříd, případně dotace krajům.


Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka

--------------------
O plánovaných největších projektech byla řeč i v předchozí reportáži. Podle čeho jste vůbec stanovovali, na které dojde letos a na které až v dalších letech?


Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/

--------------------
My kontinuálně pracujeme už od roku 2014, pro rok 2015 máme připravené výběrové řízení, jenom Ředitelství sinic a dálnic má připravené výběrové řízení za 54 miliard rozpočtovaných cen, a když si vezmeme ceny, které dneska dosahujeme řádově o 25 % nižších, tak bychom rozpočet ambiciózní 47 miliard mohli efektivně vyčerpat.


Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka

--------------------
V minulosti se taky hodně mluvilo o tom, že se v Česku staví jeden kilometr dálnice nebo silnice v porovnání s jinými zeměmi daleko dráž. Co děláte konkrétně vy, vaše ministerstvo, pro to, aby tomu tak opravdu nebylo?


Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/

--------------------
Vypisujeme transparentní výběrové řízení, snažíme se motivovat zhotovitele, aby přistupovali k tvorbě cen racionálně. A myslím si, že se nám to daří, protože dosahujeme opravdu proti projektovým cenám snížení až 30 %. Je potřeba zvážit, jestli opravdu četnost sjezdů a nájezdů na dálniční síť je obvyklá v zemích západní Evropy. A my dneska máme daleko větší nájezdy a sjezdy z dálnic a rychlostních komunikací, než je tomu obvyklé v jiných zemích, a to samozřejmě výstavbu dopravních infrastruktury prodražuje.