Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Instalace protinámrazového systému estakády, 2016
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Práce na obchvatu - 8. září 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015
Asfaltování mostu I/17 úsek Chrudim - Kočí, 17. 6. 2015

Chrudim se dočkala

Datum: 3. 1. 2020 Autor: 5plus2 (Martin Švec)

Silničáři zahájili stavbu dlouho očekávaného obchvatu. Hotový bude do dvou let.

Zná to každý řidič, který jezdí přes Chrudim od chvíle, co byla otevřena první část obchvatu. Místo plynulého průjezdu po bezproblémové silnici čeká každého na jejím konci prudká zatáčka a nájezd zpět na křižovatku, která svádí provoz zpět do města.
Za dva roky by toto provizorium mělo skončit. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před svátky odstartovalo druhou etapu obchvatu Chrudimi, která pomůže i blízkým Slatiňanům.
Příprava finální části se protáhla, ale za betonovými svodidly se už začal budovat druhý úsek dlouhý téměř 4,6 kilometru, který vyústí až za Slatiňany.
„Pokud zůstane suchá zima, tak je to ideální pro zemní práce. Na skrývku ornice dojde v době, kdy je půda sice promrzlá, ale není nasátá vodou,“ prohlásil šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr při slavnostním zahájení stavby.

Most překlene i trať

Stavba není příliš náročná a složitá. Postaveno bude pět mostů, mezi něž patří třeba přemostění železniční trati spojující Pardubice a Havlíčkův Brod. Most překlene koleje nedaleko slatiňanského nádraží.
„Problém byl trochu s přistávací dráhou letiště, jelikož tam je naváděcí paprsek. Museli jsme proto trasu snížit, aby poté doprava nenarušovala provoz,“ upřesnil Vebr.
V průběhu přípravy projektanti mírně upravili původní plány, do kterých zahrnuli přímé napojení od Orle (ze silnice II/358) na trasu obchvatu směrem na Pardubice. Původně se mělo najíždět z druhé strany, jenže to by řidiči museli nebezpečně křížit hlavní trasu, a tak se plány raději překreslily.

„Počítali jsme s tou větví samostatně, ale vzhledem k odsouvání realizace jsme ji stihli přidat do projektu, získat stavební povolení a je součástí stavby,“ vysvětlil Vebr.
Závěrečná příprava šla silničářům celkem hladce. Výkupy pozemků ŘSD dokončilo letos v červnu a o měsíc později bylo vydáno stavební povolení. Soutěž na stavitele ŘSD vypsalo koncem srpna, v polovině října silničáři otevřeli obálky. Celkem se o stavbu ucházelo šest sdružení firem.
Centrální komise ministerstva dopravy z nabídek jako nejvýhodnější vyhodnotila tu, kterou předložily firmy M-Silnice a Eurovia, které za stavbu obdrží dle smlouvy bezmála 442 milionů korun bez DPH. Smlouvu s vítězem ŘSD podepsalo teprve v prosinci.
Propočty silničářů v zadání zakázky počítaly s tím, že obchvat vyjde na více než 570 milionů, zatímco předtím ŘSD cenu odhadovalo na 310 milionů.
„Ceny se přepočítaly na současnou úroveň. Odpovídá to nynějším cenám na trhu,“ řekl již dříve Vebr. Podle něho během posledních dvou let ceny materiálu a práce vzrostly o zhruba 20 procent. Přínosy první části obchvatu již obyvatelé druhého největšího města v kraji pocítili. Podle sčítání dopravy z roku 2016 novou silnici využívá přes 8,5 tisíce aut, která by jinak dál projížděla ulicemi města. Z tohoto počtu je bezmála 1 500 kamionů, které cestu přes chrudimský obchvat hojně využívají i jako propojku mezi D35 a I/35 do doby, než se otevřou první úseky dálnice z Opatovic do Ostrova.
Zatímco šoféři kamionů se po sjezdu z první části obchvatu po silnici I/37 nadále proplétají městem, řidiči osobních aut si brzy našli rychlejší alternativu. Z křižovatky sjedou na silnici třetí třídy směrem na Tři Bubny, pak dále pokračují kolem Vlčnova do Slatiňan nebo přes obce Orel a Kunčí zpět na I/37.

Stavba 4 563 metrů dlouhé silnice I/37 navazuje na první část obchvatu Chrudimi, která byla otevřena v roce 2015. Po jejím dokončení se řidiči budou moci vyhnout městům Chrudim a Slatiňany po silnici dlouhé 10,5 kilometru. Nejde o složité dílo, délka mostů bude činit 207 metrů, na trase je jedna mimoúrovňová křižovatka u Slatiňan a tři protihlukové stěny. Cena stavby podle smlouvy činí 442 milionů korun bez DPH. Silnici postaví sdružení firem M-Silnice a Eurovia. Hotovo by mělo být na konci roku 2021.