Obchvat města Chrudim

Z MÉDIÍ

Stát dá 15x víc za půdu pod silnicí. Výrazně vyšší cena má přesvědčit majitele pozemků, aby prodali

Ministerstvo dopravy chce až patnáctinásobně zvýšit cenu, za kterou bude od lidí vykupovat pozemky pro stavby nových silnic a železnic.

Až dosud se průměrné výkupní ceny zemědělských pozemků pohybují mezi 8 až 35 korunami za metr čtvereční. Stát nabízí lidem bonus 100 procent k ceně podle znaleckého posudku, pokud se rozhodnou pozemek prodat, jinak přicházuí na řadu vyvlastnění.

Podle návrhu zákona budou lidé za půdu dostávat až 525 korun za metr čtvereční, což je praktick cena, za kterou se na venkově prodávají zasíťované stavební parcely pro stavby rodinných domků.

Pokud výrazné zvýšení schválí parlament, nejspíš to urychlí výkup pozemků a stavbu silnic. Už teď má návrh konkrétní dopad: na několik měsíců prakticky zastavuje výkupy pozemků – všichni teď budou čekat, že dostanou více.

Vysoká cena výkupu také nahrává spekulantům, kteří už mají pod plánovanými trasami nakoupeno.

Až dosud ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) mluvil zhruba o trojnásobném zdražení půdy, ale do vlády poslal návrh, který překvapil i stranické kolegy. „Patnáctinásobek mi přijde přemrštěný,“ říká poslanec ANO Martin Kolovratník.

Prachař na dotaz ohledně ceny neodpověděl.

Zákon však mluví o stropu 1 500 procent, podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda půjde o maximální limit jen pro výjimečné případy. Návrh zákona však neuvádí, jak se budou výjimečné případy rozlišovat od těch běžných.

Návrh kritizuje i prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Miloslav Kala. „Bude to nespravedlivý a nesystémový krok,“ říká Kala. Podle něj půjde o ceny vymykající se tržní ceně. „Stát by se navíc nechoval jako řádný hospodář, protože by utrácel přemrštěné prostředky za něco, co může získat mnohem levněji – třeba i cestou vyvlastnění,“ dodal Kala.

 

Boj proti spekulantům

Takto nízké ceny srazil zákon přijatý za Nečasovy vlády, která tak chtěla zamezit plýtvání penězi za zbytečně předražené výkupy. V minulosti se běžně stávalo, že pozemky pro dálnice získali spekulanti, kteří je následně s mnohonásobným ziskem prodali státu. Například na část Pražského okruhu mělo padnout na pozemky více než padesát procent rozpočtu celé stavby.

Majitelům pozemků se však do prodeje státu za tak nízké ceny vůbec nechce a stát je musí vyvlastňovat – především proto, že dříve za půdu dostávali více. Například v případě silnice R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí se ještě před novelou zákona vykupovaly pole většinou za cenu kolem stokoruny, dosud stát nabízel zhruba třetinu.

Jedna z klíčových silnic je přitom právě nevykoupenými pozemky ohrožena nejvíce, dosud stát získal jen šestnáct procent pozemků, stavět chce přitom už příští rok.

Ministerstvo posílá materiál do vlády ve zrychleném legislativním procesu, do sněmovny se má dostat na květnovou nebo červnovou schůzi. Stát ho chce protlačit co nejrychleji, aby mohl vykupovat a neblokovat tak další důležité stavby.

Krátkodobě se však výkupy pozemků zastaví, podle informací MF DNES dokonce už silničáři vydali pokyn, aby se zatím uzavírání kupních smluv a jednání zastavila. V této situaci totiž nikdo smlouvu se státem podepsat nechce, když ví, že za pár měsíců dostane více.

Návrh nepočítá s tím, že by se měly změnit výkupní ceny stavebních pozemků – u nich bude bonus za dobrovolný prodej 15 procent.

Ministerstvo v důvodové zprávě uvádí, že navýšení prostředků na pozemky nepřinese zásadní navýšení rozpočtu, přesnější odhady vůbec v návrhu neuvádí.

23.04.2014 | Mladá fronta DNES (Jan Sůra)» zpět na stranu Z médií
ÚSEK I/17
CHRUDIM-SLATIŇANY
POPIS STAVBY AKTUÁLNÍ STAV DOKUMENTY