Obchvat města Chrudim

Z MÉDIÍ

Na obchvat Chrudimi vyjela první auta

Jednou z nejdéle odkládaných životně důležitých silničních staveb v Česku byl až do včerejška obchvat Chrudimi na komunikaci I/37.

„Je to důležitý den nejen pro Chrudim, ale pro celý kraj a celou Českou republiku,“ potvrdil na slavnostním otevření premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).
 Premiér ale připustil, že dluh Chrudimi a řidičům, kteří tady žijí nebo jen projíždějí, byl splacen zatím jen z poloviny. Z poloviny je totiž také postaven plánovaný obchvat. Druhá půlka by se měla vyhnout i městečku Slatiňany a pak teprve má silniční doprava z Vysočiny přes Pardubický a Královéhradecký kraj naději stát se plynulou. Uznali to i přítomní představitelé resortu dopravy – ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a ředitel ŘSD Jan Kroupa. „Nicméně pro Chrudim to bude znamenat určitou úlevu,“ řekl starosta Chrudimi Petr Řezníček (SNK ED).

 Druhá etapa se teprvechystá

„O nutnosti vybudovat tento obchvat se začalo hovořit, už když jsem maturoval,“ řekl při slavnostním zahájení provozu hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).
 A nijak nepřeháněl. První požadavky na stavbu chrudimského obchvatu byly vzneseny místními radními dokonce už ve 40. letech minulého století. Až před patnácti lety ale byla trasa pevně zakotvena v územním plánu.
 Vysloveně naléhavou se stala tato investice ve chvíli, kdy začala rekonstrukce D1 a desetitisíce řidičů z ní přes Chrudim začaly přejíždět na hradeckou dálnici D 11. V té chvíli se stala Chrudim v některých denních hodinách prakticky neprůjezdná a obchvat existenční nutností.
„Všechny problémy, které nám zanechaly předchozí vlády, se nedají okamžitě odstranit. Velmi mě mrzí, že ve svaté snaze šetřit za každou cenu zapomněly na lidi. Ale slibuji, že pokračovat budeme, stavět se dál bude,“ připomněl ministr dopravy Daň Ťok černý den roku 2010, kdy Nečasova vláda stopla stavbu obchvatu Chrudimi těsně před jejím zahájením. „Uděláme všechno pro to, abychom do konce roku 2017 zahájili stavbu druhé etapy. Ale na té cestě je ještě řada překážek,“ doplnil jej Sobotka.
Starosta Chrudimi Řezníček varuje, že výkup pozemků pro druhý díl obchvatu Chrudimska bude dramatický a zřejmě do procesu budou zapojeny i soudy, ministr dopravy se svěřil s obavami, že nelze vyloučit potřebu zpracovat nové posouzení vlivu stavby obchvatu na životní prostředí podle aktuálních požadavků Evropské unie. „Věřím, že se nám podaří shodnout s Evropskou unií na této věci., jsou už dobré indikace,“ míní ale Ťok.
 Právě otevřená část obchvatu měří 5,8 kilometru a podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla stála 1,27 miliardy korun. Do posledního haléře ji investoval Státní fond dopravní infrastruktury, evropská dotace byla nulová. „Stavba druhé etapy bude zhruba čtyřikrát levnější než první část obchvatu. Práce budou trvat dvě stavební sezóny. Máme zajištěné prostředky na přípravu, na vlastní stavbu se budou projednávat v rozpočtu pro rok 2017,“ řekl Bohumil Vebr, ředitel pardubické pobočky ŘSD.

 Pro Chrudim to bude znamenat určitou úlevu Petr Řezníček, starosta Chrudimi

17.12.2015 | Právo (Zdeněk Seiner)» zpět na stranu Z médií
ÚSEK I/17
CHRUDIM-SLATIŇANY
POPIS STAVBY AKTUÁLNÍ STAV DOKUMENTY