Obchvat města Chrudim

Zlá zpráva pro kraj. Stavba dálnice D35 se odkládá na neurčito

Kvůli neplatným starým posudkům vlivu staveb na životní prostředí se budování nové dopravní tepny kraje, silnice D35, o několik let opozdí. To samé platí pro obchvaty Chrudimi, Svitav i Pardubic. Je to výsledek chyb politiků a ministerských úředníků.

PARDUBICE Politici z Prahy posílají špatné zprávy o zpoždění stavby silnice D35, která se měla začít budovat příští rok, jak komunisté informace o havárii v Černobylu.
 Nejdříve šlo jen o drobný technický problém, který vyřeší výjimka z Bruselu, aby se mohlo stavět podle starých posudků vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Pak se ukázalo, že výjimka sice nebude, ale bude možné zrychlené řízení. Teď už je zřejmé, že bude nutný nový posudek, což znamená dramatické zpoždění.
 Vysokomýtský poslanec KDU-ČSL Jiří Junek přiznává, že celou věc pochopil po jednání hospodářského výboru sněmovny minulý týden, kde mělo ministerstvo dopravy představit krizový plán. A nepřineslo nic. „Žádná výjimka, žádná dohoda. Celý proces EIA se bude opakovat znovu,“ uvedl Junek.
„Nás to postihne katastrofálním způsobem, jejichž důsledky si ani nedokážeme uvědomit. Na ty stavby čekají lidé desítky let, jsou vykoupené pozemky a najednou nebude nic,“ řekl náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek.
 Loňským přijetím nového zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, přestaly platit posudky na skoro sto dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun, Evropská komise je odmítla uznat, nedá na stavby peníze. Bez platné EIA nelze stavby zahájit. V Pardubickém kraji bude odložena výstavba dvou úseků D35 z Opatovic až po Ostrov u Vysokého Mýta, severovýchodního obchvatu Pardubic, obchvatu Svitav i dokončení obchvatu Chrudimi.
„Pokud bychom museli staré posudky znovu předělávat, nastalo by určitě zdržení v řádu několika let,“ uvedl před časem ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.
 Nikdo dnes nedokáže odhadnout žádný termín. Možné je v podstatě cokoliv s výjimkou optimistických vizí, které ještě před pár týdny razil poslanec Martin Kolovratník (ANO). Totiž že by se D35 mohla začít stavět na konci roku 2017 a obchvaty Chrudimi a Svitav o rok později. Proces posuzování vlivu na životní prostředí na stavbu typu D35 se totiž nedá reálně podle odborníků stihnout dříve než za dva roky. V ideálním případě nový posudek potvrdí starý posudek ve stejné trase a vykoupené pozemky, zpracované projekty nepřijdou vniveč. Pokud ale přijdou požadavky na zpracování nových variant tras a začnou spory, bude zle. Podle Junka se dá v takovém případě očekávat „mnohaletý boj“. Nelze si představovat, že úředníci protlačí rychlé schválení staré varianty. Před nezákonným postupem v této věci varuje i předseda Dětí Země Miroslav Patrik. „Úředníci dokážou pod politickým a korupčním tlakem porušovat a uhýbat zákony na výtečnou,“ uvedl. Náměstek hejtmana Jaromír Dušek říká, že zástupci ekologů mohou proces schvalování využít pro nové námitky a dosáhnout dalšího zdržení. „Jsem pesimista. Může se dokonce stát, že některá stavba prostě nebude,“ uvedl Dušek.
 Věc zašla tak daleko, že vyloučeno není ani to, že se dálnice D35 nebude stavět od západu k východu. Přednost by mohly dostat úseky, na které bude vydána platná EIA. Jako první by tak mohla stát dálnice kolem Vysokého Mýta a úsek z Opatovic do Ostrova by se postavil později. „Ano, možná je za určitých podmínek i tato varianta. Ale my stále věříme, že úsek Opatovice - Ostrov bude postaven dříve, nebo zároveň,“ uvedla vedoucí úseku výstavby z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Hana Jarolímová.

05.05.2016 | Mladá fronta DNES (David Půlpán)» zpět na titulní stranu
ÚSEK I/17
CHRUDIM-SLATIŇANY
POPIS STAVBY AKTUÁLNÍ STAV DOKUMENTY