Obchvat města Chrudim

„Začneme!“ Akcie chrudimského obchvatu stoupají

Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo, že stavbaři letos rozjedou první práce, bez nichž není stavba obchvatu Chrudimi možná. Vedení města věří, že po letech odkladů se Chrudim v dohledné době dočká ulic bez dopravních kolon.

Chrudim se po letech nejistoty dostala na dosah novému obchvatu. Vláda minulý týden vzala na vědomí doplněný harmonogram výstavby dopravní infrastruktury pro roky 2008 - 2013. V něm je pod kolonkou Chrudim částka sto milionů na ulehčení přecpaného průtahu městem. Stavět by se tak mohlo začít ještě letos, třebaže ne samotný obchvat. „Dokončit se asi letos ještě nepodaří nic, ale už jsme jednali s dodavateli. Začneme budovat přeložky nižších tříd,“ řekl šéf pardubického Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. V praxi to bude znamenat přemostění všech silnic, které stojí budoucímu obchvatu v cestě.

„Je připraveno 15 stavebních objektů,“ uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.
„Jde například o přeložky silnice od Medlešic na Vestec, nebo o silnici na Topol,“ říká místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček a ukazuje na mapě budoucí stavby, které by bez obchvatu nedávaly žádný smysl. „Vypadá to pro nás dobře,“ řekl.

Vebr uvedl, že sice zatím počítá na letošek s uvedenou částkou sto milionů, ale chce zároveň tuto částku zvýšit. „Žádáme o navýšení na 160 milionů," řekl Bohumil Vebr.

Obchvat lidem v Chrudimi sliboval už bývalý ministr dopravy Vít Bárta na besedě v roce 2010, pak však na svůj slib pozapomněl. I další události kolem obchvatu připomínaly spíše způsob "ode zdi ke zdi". V létě roku 2011 už byla stavba nové silnice na spadnutí, pak se její začátek opět posouval a nakonec se zdálo, že na ni mohou lidé v Chrudimi zapomenout. Na konci minulého roku však Poslanecká sněmovna schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2013, ve kterém překvapivě poprvé figuruje stavba obchvatu Chrudimi.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura při nedávné návštěvě Chrudimi dal najevo, že s obchvatem počítá. Stavba by měla trvat tři roky. „Pokud půjde všechno opravdu tak, jak by mělo, bude celá stavba dokončena v roce 2016,“ uvedl Zbyněk Stanjura.

Nyní se zdá, že stavba nové silnice, která ukončí každodenní zácpy v centru města, má slušnou šanci. Celkem chce v letošním roce ministerstvo dopravy investovat 63,29 miliardy korun.
Největší podíl z této částky připadá na Ředitelství silnic, které na investicích utratí 36 miliard korun, o deset miliard korun méně půjde na modernizaci železnice.

Chrudim má ještě jednu starost. Zatím se mluví o vybudování obchvatu od Medlešic za Kaufland na výpadovku na Vysoké Mýto. Město by však potřebovalo obchvat celý, tedy tak, aby končil až u Slatiňan.

„I první část nám pomůže. Vytáhne veškerou dopravu, která jde středem města. Pardubická ulice, Masarykovo náměstí, Palackého, obce Ležáků,“ vypočítává Řezníček.

Druhá část obchvatu by mohla vzniknout relativně rychle. Ministr dopravy dal městu naději, že by tuto silnici bylo možné zaplatit z evropských peněz.

 

18.02.2013 | Mladá fronta DNES (M.Ťopek)» zpět na titulní stranu
ÚSEK I/17
CHRUDIM-SLATIŇANY
POPIS STAVBY AKTUÁLNÍ STAV DOKUMENTY